dinsdag 2 maart 2010

Trouw snapt het niet

Als het gaat om berichtgeving over religie steekt Trouw met kop en schouders boven de andere kranten uit, maar nu zijn ze een beetje de weg kwijt. Op de site kun je aangeven “waar homo’s welkom zijn voor ontvangen hostie”. “ Trouw heeft een kaart ontwikkeld waarop iedereen kan aangeven hoe zijn of haar rk kerk(cursivering van mij) zich opstelt”, aldus de site.

Allereerst is er nog nooit iemand ‘de hostie geweigerd’. Ten tweede is er maar één rk kerk, dus kan ik niet zeggen hoe ‘mijn’ kerk erover denkt. Misschien speelt de gereformeerde afkomst van de krant hier een rol. De redactie denkt wellicht dat er bij onenigheid meteen een vrijgemaakt katholieke kerk in hersteld verband of zoiets ontstaat.

In de gedrukte versie van de krant lees ik dat “Trouw wil inventariseren hoe priesters en andere kerkvaders in de praktijk met deze kwestie omgaan.” Ik vrees dat de kerkvaders in deze passief zullen blijven.

Hartelijk dank aan Trouw: er valt voor ons katholieken in deze barre tijden tenminste weer wat te lachen. Als tegenprestatie een scoop voor jullie: op 14 maart is het in alle katholieke kerken roze zondag.