donderdag 7 mei 2009

De kardinaal en de komiek

Vrijdag 1 mei was op Canvas een programma te zien waarbij kardinaal Danneels en Urbanus samen aan tafel zaten. De meeste aandacht ging uit naar de kardinaal die zeer ontspannen reageerde, ook toen hij zich nogal pijnlijk versprak. Pas aan het eind van het fragment zien we hem een waarschuwende vinger opsteken tegen Urbanus.

Fragment 1

Tijdens het gesprek werd ook duidelijk hoe het nu zat met die beruchte persconferentie na de verkiezing van paus Benedictus XVI waaruit velen afleidden dat Danneels niet gelukkig was met de keuze en dat hij zelf deze hoge post had geambieerd.

Fragment 2

De kardinaal durft de confrontatie dus best aan. Dat blijkt ook uit de tentoonstelling De Hemel in Tegenlicht die momenteel in Mechelen te zien is en waaraan Danneels in het kader van het 450-jarig bestaan van het aartsbisdom Mechelen heeft meegewerkt. Ik heb hierover geschreven in het Katholiek Nieuwsblad en mijn conclusie was dat deze niet-kerkelijke tentoonstelling toch recht deed aan de getoonde religieuze voorwerpen en hun betekenis.

Een lezer van het KN was het daar niet mee eens en vond dat het aartsbisdom nooit medewerking had mogen verlenen aan de tentoonstelling. Ik proefde uit zijn reactie dat hij vindt dat kerkelijke kunst alleen binnen de kerkmuren getoond mag worden en niet in een andere context thuishoort.

Dat lijkt me niet in de geest van kardinaal Danneels, zoals hij zich afgelopen vrijdag op tv presenteerde. Hij durft die confrontatie wel aan. De enige vraag waarmee ik bleef zitten was: als hij tot paus zou zijn gekozen, zou hij zich dan Urbanus IX hebben genoemd?