zaterdag 15 augustus 2009

Katholiek nieuws op het web: een gat in de markt?

Op 22 juli bracht www.katholieknederland.nl een bericht over een rapport van de bisdommen Rotterdam en Haarlem/Amsterdam en het bureau Belvedere. Het ging over herbestemming van kerkgebouwen.

Dit bericht kwam me erg bekend voor, want ik had ook al over dit rapport geschreven, maar dat was al op 5 januari van dit jaar. Katholieknederland.nl was er dus ruim een half jaar te laat bij. Na een dag of wat werd het bericht dan ook van de site gehaald.

Zo’n ongelukje kan gebeuren, maar het incidentje zorgde er wel voor dat ik de twitters van Peter van Zoest wat beter ging volgen. Hij zit erbovenop als er weer eens iets misgaat bij katholieknederland.nl en daar heeft hij het druk mee.

Hoewel ik katholieknederland.nl ook wel eens complimenten heb gemaakt, het mij ook op dat de site nogal eens wat nieuws miste en dat er anderzijds berichten te lezen waren, die nauwelijks verband hielden met de rooms-katholieke kerk.

Wat hier de oorzaak van is, weet ik niet. Peter van Zoest is beter op de hoogte: blijkens het colofon betrokken is geweest bij de opzet van katholieknederland.nl. Ik kan me voorstellen dat hij liever had gezien dat zijn adviezen waren opgevolgd. Het siert hem dat hij het niet bij woorden alleen liet: hij is nu een eigen blog met katholiek nieuws begonnen.

En dan is er sinds vandaag de nieuwe site van het Katholiek Nieuwsblad. Een beetje tot mijn schrik zie ik dat de nieuwsrubriek grotendeels gevuld is met opinie-artikelen. Hopelijk komt dat goed want er is echt behoefte aan een organisatie met een missie zoals die van het Katholiek Nieuwsblad: het brengen van katholiek nieuws en een betrouwbare katholieke visie op het nieuws.