zondag 16 augustus 2009

Derelinquivit me Observatrix

Observatrix volgt mij niet meer. En ik heb al zo weinig volgelingen op Twitter. Waarschijnlijk ben ik niet interessant genoeg. Of heb ik iets fout gedaan? Het zal mijn blog over het gregoriaans wel zijn. Ik schreef hoe ik een lezing van een Duitse professor had aangehoord, die de draak stak met sommige voorstanders van de Latijnse liturgie en van het gregoriaans, zonder dat ik hiertegen enig protest liet horen. O infirmitas animi mei!

En dat nu ik bijna was toegetreden tot de kring der orthodoxe katholieken die voorbeeldig trouw zijn aan de bisschoppen. Behalve natuurlijk als de mening van die bisschoppen afwijkt van wat de orthodoxen er zelf van vinden. Ik had Observatrix kunnen bijstaan in haar strijd tegen bisschop De Korte. Die heeft zich in een column in het Nederlands Dagblad, nota bene een ketters orgaan, uitgesproken tegen laster, kwaadsprekerij en suggestieve opmerkingen. Wat denkt die man wel? Straks gaat hij nog pleiten voor voorzichtigheid, gematigdheid en naastenliefde! Laat hem eerst maar eens zorgen dat in zijn bisdom de liturgische voorschriften tot op de letter en liefst in het Latijn worden nageleefd.

Maar voor mij is het te laat. Ik ben verbannen naar de buitenste duisternis. Ibi est fletus et stridor dentium. Op dit moment hoor ik nog geween en geknars van tanden, maar dat zal wel komen omdat het weekend is. Het lijkt hier verdorie wel de redactie van katholieknederland.nl. Vae mihi!