Zou je de H. Geest kunnen verhinderen te waaien waar hij wil? Sommige critici van het Tweede Vaticaans Concilie denken van wel. Vooruitstrevende bisschoppen zouden tijdens het concilie hun modernistische wil hebben opgelegd aan hun collega’s en zo de Geest buiten de deur hebben gehouden. We kunnen de uitspraken van dit concilie dus naast ons neerleggen, aldus die critici.
Een van hen is Tom Zwitser die in het Katholiek Nieuwsblad tot tweemaal toe de gelegenheid kreeg zijn ideeën uit te dragen. In het nummer van 11 juni 2010 verbaast broeder Clemens Maria c.s.j. zich hierover. Het is inderdaad merkwaardig dat Zwitser de gelegenheid kreeg om het concilie van nul en generlei waarde te verklaren. Dat kan zelfs de paus niet.
Broeder Clemens Maria ziet precies waar het aan schort bij Vaticanum II-critici als Zwitser. Zij menen dat alle eerdere concilies glasheldere uitspraken deden waarover geen discussie mogelijk was. Ze zijn in de war gebracht door de grote tegenstellingen die na het concilie binnen de Kerk zijn ontstaan en geven de schuld aan de vooruitstrevenden die met hun dwalingen kennelijk alle bisschoppen én de H. Geest in verwarring hebben gebracht.
Het is de hoogste tijd dat in Katholiek Nieuwsblad een reeks artikelen verschijnt met een juiste, uitgebalanceerde visie op het Tweede Vaticaans Concilie. Met om te beginnen een aantal feiten betreffende concilies in het verleden, waarop het zo veel, zo niet meer (maar dan eigenlijk vrij weinig) valt aan te merken dan op Vaticanum II.
Aldus broeder Maria Clemens. Dat hoef je natuurlijk geen tweemaal te zeggen tegen een historicus. De komende tijd zal ik er eens wat aandacht aan gaan besteden. Want een genuanceerde kijk op het Tweede Vaticaans Concilie is nodig.
Dit geldt niet alleen voor mensen uit de conservatieve hoek. In Knack van 9 juni kwam Huub Oosterhuis aan het woord over het celibaat. In 1967 dacht hij dat het celibaat snel afgeschaft zou worden, maar de ‘conservatieve kliek’ in het Vaticaan maakte een eind aan het aggiornamento, het bij de tijd brengen van de Kerk. Maar wie goed kijkt, ziet dat de Kerk van vandaag in vele opzichten onherkenbaar is veranderd. Laten we eens een brave katholiek uit 1960 met een tijdmachine naar onze tijd halen: hij zal zijn ogen niet geloven.