dinsdag 27 januari 2009

De Pius X-broederschap en de joden

De Pius X-broederschap heeft inderdaad een bedenkelijke reputatie opgebouwd als het gaat om haar verhouding tot de joden. John L. Allen geeft er een overzicht van in zijn column.

Van antisemitisme kun je de volgelingen van mgr. Levebvre niet direct beschuldigen. Ze pleiten immers niet voor geweld tegen joden. Maar wel zien ze een joodse samenzwering in de verhalen over de gaskamers in de Duitse concentratiekampen die volgens hen niet waar kunnen zijn.

Het gaat hen duidelijk niet alleen om de terugkeer van de mooie Tridentijnse mis met veel wierook en Latijnse gezangen.

maandag 26 januari 2009

Reactie broederschap Pius X op uitspraken Williamson

Op 21 januari heeft de algemene overste van de Piusbroederschap, Bernard Fellay, al een reactie gestuurd aan de Zweedse televisie in verband met het interview met Richard Williamson. De verklaring is geplaatst op de website www.kreuz.net, een spreekbuis van de broederschap. Enerzijds neemt Fellay afstand van Williamson door erop te wijzen dat hij alleen zijn persoonlijke mening weergaf en dat hij alleen zelf daarvoor verantwoordelijk is. Anderzijds noemt hij het ‘schandalig’ dat in een interview over religieuze zaken werd gebruikt om ‘wereldlijke en controversiële’ onderwerpen te bespreken met het doel de broederschap in een kwaad daglicht te stellen.

De boodschapper heeft het weer gedaan: Williamson had zijn mond kunnen houden, maar nam uitgebreid de gelegenheid om zijn standpunten te formuleren.

Geen rehabilitatie voor holocaust-ontkenner

Ook Trouw meldde vandaag dat Richard WIlliamson gerehabiliteerd is. Om erachter te komen wat er werkelijk aan de hand is moeten we weer naar www.katholieknederland.nl.

De kwijtschelding van de excommunicatie – want dat is het – is een stap die paus Benedictus zet in de richting van de Priesterbroederschap Sint Pius X. Hiermee is de hereniging van de broederschap met de rooms-katholieke Kerk in principe mogelijk geworden.

In het recente interview van Richardson met de Zweedse televisie formuleert hij zeer bedachtzaam zijn bedenkingen tegen de gangbare opvattingen over de holocaust. Maar zijn opvattingen staan in één lijn met die van de revisionisten die het bewijs voor het bestaan van gaskamers in de Duitse concentratiekampen tijdens de Tweede Wereldoorlog ontkennen – en alle overtuigende bewijzen voor het tegendeel naast zich neerleggen.

Waarom zou Williamson dat doen? Heeft het misschien toch te maken met de houding van de broederschap tegenover joden?

Als we eens wat achtergrondinformatie opzoeken over de broederschap dan zien we daar onder het hoofdstukje ‘Valse religies’ het jodendom en de islam staan. Dat lijkt me een kwalificatie die niet past in de huidige pogingen tot dialoog met de joden en de moslims. Ik moet nog zien dat de paus ook in dit opzicht aan de broederschap Pius X kan tegemoetkomen.

Het Tweede Vaticaans Concilie ging niet alleen over de vraag of je de liturgie in het Latijn moet vieren of niet. Ook in de verhouding met de joden is er sindsdien veel veranderd. Williamson c.s. mogen de mis dan wel op de oude manier opdragen, maar ze zullen ook moeten accepteren dat de Kerk de dialoog zoekt met joden en moslims.

woensdag 21 januari 2009

Bijval voor pastoor Schilder

De Tilburgse pastoor Schilder raakte verwikkeld in een conflict met omwonenden van zijn kerk omdat hij ’s ochtends de klokken luidt. In Rotterdam daarentegen, hebben ze minder last van kerkklokken. Dat blijkt uit een onderzoek dat gisteren werd overhandigd aan de wethouder van Bouwen en Wonen.

Maar liefst 86% van de Rotterdammers wil dat de kerken in hun stad behouden blijven:
De ondervraagden noemden onder meer het herkenningspunt, de historische waarde en het klokgelui van kerken als reden om de gebouwen te behouden. De onderzoekers adviseren de gemeente een sloopverbod voor kerken in te stellen zolang onduidelijk is of en wat er met de gebouwen gaat gebeuren.


Bron: www.katholieknederland.nl

woensdag 14 januari 2009

Ik ben geen Calvinist!

Natuurlijk weet ik dat het allemaal flauwekul is, maar toch heb ik de C-factortest van Trouw gemaakt. En wat blijkt: ik scoor maar 39%. Alleen op het punt van arbeidsethos zit ik behoorlijk aan de hoge kant. Voor het overige ben ik een losbol die zich maar beter tot het katholicisme kan wenden, zo liet Trouw mij weten.

Onwillekeurig ben ik bijzonder blij met deze uitslag.

maandag 12 januari 2009

Het huwelijk en de buitenspelregel

Journalisten horen vaak de kerkklok luiden maar weten de klepel niet te vinden. Een artikel dat vorige maand verscheen op Zenit geeft daar een paar sprekende - Amerikaanse - voorbeelden van. Niet uit huis-aan-huisblaadjes uit het Wilde Westen, maar uit onder meer de New York Times.

Dat het ook bij ons journalisten religieus nieuws moeilijk weten te plaatsen, werd de afgelopen dagen ook weer eens duidelijk rond de vermeende discriminerende opmerkingen van de paus (zie hieronder).

In een reactie op het Zenit-artikel schrijft de journalist J. Michael Parker dat de kerken de pers ook best een handje mogen helpen. Hij geeft als voorbeeld de Amerikaanse Baptisten, die journalisten actief ondersteunen en van informatie voorzien.

Dat zal zeker helpen al zal kerkelijk nieuws een marginaal verschijnsel blijken waar niet-gespecialiseerde journalisten moeilijk greep op krijgen. Het is net zoiets als sport, maar dan met minder publiek en met veel gecompliceerdere spelregels. De buitenspelregel bij voetbal is gemakkelijker uit te leggen dan het standpunt van de rooms-katholieke kerk ten aanzien van het huwelijk.

zaterdag 10 januari 2009

Paus sticht verwarring?

Minister Verhagen heeft tegenover de pauselijke nuntius in Nederland zijn bezorgdheid geuit over ”recente uitspraken van de paus die door homo’s als kwetsend en discriminerend werden ervaren”, zo staat te lezen in een bericht op www.katholieknederland.nl.

Even verderop in het bericht wordt gemeld:
Over wat de paus werkelijk heeft bedoeld te zeggen heerst verwarring, zodat de feitelijke grondslag van het debat varieert. Die onduidelijkheid en de hoeveelheid verontwaardigde reacties hebben de paus nog niet kunnen verleiden om zich opnieuw te mengen in het door hem geopende debat.

Met andere woorden: niemand begrijpt wat hij heeft gezegd.

In dit soort gevallen kan de Vatican-watcher van het Amerikaanse blad National Catholic Reporter uitkomst bieden. Hij is deskundig en onbevooroordeeld. HIj geeft in zijn blog een van de uitspraken van de paus weer:

“Yes, the tropical forests merit our protection, but the human being as a creature merits no less protection – a creature in which a message is written which does not imply a contradiction of our liberty, but the condition for it,” the pope said.


en constateert:
On that basis, Benedict offered a defense of traditional marriage and Catholic sexual morality.


Daar kun je natuurlijk tegen zijn, maar om hier zoals Europarlementariër Sophie in ’t Veld een oproep tot haat en geweld in te zien, gaat wel erg ver. Maar ja, zij heeft natuurlijk ook niet gelezen wat de paus eigenlijk zei.

maandag 5 januari 2009

Burgerinitiatieven voor religieus erfgoed

Het Jaar van het Religieus Erfgoed is voorbij, maar de aandacht voor dit onderwerp blijft, al was het maar omdat de Task Force Toekomst Kerkgebouwen onophoudelijk opkomt voor bedreigde kerkgebouwen. In een tienpuntenplan dat de Task Force op 30 december presenteerde, wordt sterk de nadruk gelegd op de rol van burgers die sloop van kerken zien als een aanslag op hun leefomgeving.

De Task Force ziet niets in selecties die overheden al dan niet in samenwerking met kerkgenootschappen maken. “Een dergelijke selectie is vaak gebaseerd op beperkte cultuurhistorische en architectonische waarden en doet geen recht aan de betekenis die een gebouw heeft voor een lokale gemeenschap”, aldus de Task Force in een persbericht. Daarmee gaat zij in tegen het Strategisch Plan voor het Religieus Erfgoed en het streven van onder meer het bisdom Haarlem-Amsterdam om het behoud van kerkgebouwen nu juist in een groter kader te plaatsen.

Uit de aanbevelingen voor herbestemming voor kerken en kloosters die het bisdom Haarlem-Amsterdam onlangs publiceerde blijkt overigens dat men daar wel degelijk rekening houdt met de betekenis van een kerk voor de lokale gemeenschap: “Betrek niet alleen kerkelijke en gemeentelijke bestuurders, maar ook de kerkgangers, omwonenden en maatschappelijke groeperingen zo vroeg mogelijk in de afstotingsprocedure.”