donderdag 16 december 2010

Catholica: een tussenbalans

Catholica bevat ongetwijfeld interessante en goed geschreven bijdragen. De afgelopen tijd heb ik me uitsluitend bezig gehouden met de stukken van Tom Zwitser en Erik van Goor. Zij wijzen de ‘liberale’ staat af en spiegelen zich aan de feodale staten van het Ancien Régime.

“Paus heet sspx welkom ondanks alles”, twitterde Francis Siefken me. De ideeën van Van Goor en Zwitser doen me inderdaad sterk denken aan de Pius X-broederschap. Dat de paus deze broederschap weer tot de rooms-katholieke Kerk heeft toegelaten, is verstandig. Aan schisma’s hebben we niets.

Maar de broederschap, Van Goor en Zwitser denken vanuit een ander kader dan ik. Zij verwerpen de liberale staat en het Tweede Vaticaans Concilie. Dat doe ik niet.

Het verontrust me dat de reactionaire, anti-democratische, tendensen met hun uitgesproken bewondering voor geweld en hun eigenaardige opvatting van mannelijkheid in katholieke kringen als normaal worden beschouwd. Ook in het Katholiek Nieuwsblad vinden dit soort ideeën kennelijk weerklank.

Voor een vruchtbare discussie is het nodig dat je bepaalde uitgangspunten deelt. Terwijl ik de democratische staat en het Tweede Vaticaans Concilie als basis van mijn opvattingen over kerk en staat hanteer, doen mensen als Zwitser en Van Goor dat niet. Ik hoop niet dat dit soort tendensen sterker worden binnen de rooms-katholieke Kerk in Nederland.

Gelukkig heb ik het telefoonnummer van Peter Nissen, zodat ik als de nood toch aan de man zou komen, informatie kan inwinnen over aansluiting bij de Remonstrantse Broederschap. Mmm, broederschap… klinkt heel mannelijk.