woensdag 17 november 2010

Geen stampende laarzen

Catholica is geen dekmantel voor extreemrechts, zoals een driemanschap vandaag stelde. De redacteuren van Catholica komen openlijk uit voor hun meningen en die kun je rechts noemen. Als je goed zoekt vind je inderdaad uitingen die je als extreemrechts zou kunnen interpreteren, maar daarmee toe je de schrijvers geen recht. Ik hoor geen laarzen stampen als ik Catholica lees.

De heren van Catholica zijn veeleer romantici. Ze verlangen naar de tijd van voor het Tweede Vaticaans Concilie toen de theologen het katholieke geloof nog niet verpest hadden met hun modernisme. Daarbij hoort ook de keuze voor de dubbelkoppige adelaar van het Heilig Roomse Rijk der Duitse Natie.

Dat hoofdredacteur Van Goor beweert dat dat mgr. De Korte traditiegetrouwe gelovigen ‘nazificeert’ is walgelijk, maar als ik bedenk wat er de laatste weken aan het adres van Mariska Orbán-de Haas is geuit: dat is pas echt schokkend. De aandacht voor Catholica vind ik in dit licht gezien wat overtrokken.

Het is mogelijk dat ik het mis heb, maar ik denk dat je Catholica alleen extreemrechts kunt noemen, als de inhoud daartoe aanleiding zou geven. De artikelen van Van Goor en Zwitser zijn zo slecht geschreven en slecht beargumenteerd dat ik tot voor kort werkelijk dacht met twee pubers te maken te hebben. Maar onleesbaar schrijven is niet extreemrechts.