woensdag 30 juli 2008

Oosterhuis voor priesterboord

Huub Oosterhuis vindt dat priesters een priesterboord moeten dragen. Hij zei dit op 30 juli in de rubriek ‘Theologisch elftal’ van Trouw in een discussie met Manuela Kalsky van het Dominicaans Studiecentrum. Beiden waren van mening dat er homoseksuele priesters moesten meevaren in de Gay Pride. Kalsky vond dat priesters net als politieagenten mee moeten varen in ambtskleding. In dit geval dient dat de herkenbaarheid van mensen die in de kerk werken. Daarmee overtuigde zij Oosterhuis die aanvankelijk met gefronste wenkbrauwen reageerde op deze suggestie. In zo’n geval heeft een priesterboord een functie, vond hij.

Zouden er nog meer situaties zijn waarin de herkenbaarheid van mensen die in de kerk werken belangrijk is. Het is toch zonde dat homoseksuele priester alleen voor de Gay Pride zo’n boord moeten aanschaffen?

zaterdag 19 juli 2008

Kerkelijke vrijwilligers onbetaalbaar

Uit het rapport ‘Tel je zegeningen’ dat gemaakt is in opdracht van de Rotterdamse gemeenteraad blijkt dat het vrijwilligerswerk dat vanuit de kerken wordt georganiseerd een waarde vertegenwoordigt van 120 miljoen euro per jaar. Het gaat hierbij onder meer om ziekenbezoek, relatietherapie, taallessen, buurtwerk, hulp aan daklozen en prostituees, gratis maaltijden en financiële noodhulp. Als de Rotterdamse cijfers op nationale schaal worden toegepast dan is het bedrag dat kerkelijke vrijwilligers de samenleving besparen ongeveer drie miljard euro.

Dat doet me denken aan de tijd dat katholieke organisaties zoals scholen en ziekenhuizen nog grotendeels draaiden op vrijwilligers: religieuzen die geen salaris ontvingen. Na 1960 leek het alsof de rol van de kerken op dit gebied uitgespeeld was. De congregaties van zusters en broeders zijn aan het uitsterven en de overheid leek alle vormen van zorg over te nemen van de kerken. Maar nu blijkt dat dit niet gebeurd is. Kennelijk kan de overheid niet overal voor zorgen en hebben de kerken een onvervangbare maatschappelijke rol. De lekenvrijwilligers hebben in zekere zin de rol van de religieuzen overgenomen.

Opvallend is ook dat de migrantenkerken net zo veel inbreng hebben als de katholieke en protestantse kerk. Het rapport wijst erop dat de sociale activiteiten van deze gemeenschappen van allochtonen de integratie in de Nederlandse samenleving bevorderen. Het zou te ver gaan om dit een nieuwe verzuiling te noemen, maar toch lijkt het erop dat een zekere mate van ’soevereiniteit in eigen kring‘ niet betekent dat men zich afkeert van de maatschappij.

Bron: Trouw

woensdag 16 juli 2008

Katholieken achter Obama

Wie de meerderheid van de Amerikaanse katholieken achter zich weet te krijgen, maakt een grote kans de presidentsverkiezingen te winnen. Dat blijkt uit een artikel in het weekblad Time van deze week. Veel katholieken - de een kwart van de bevolking uitmaken - steunden Bush vanwege zijn anti-abortusstandpunt en zijn afwijzende houding tegenover het homo-huwelijk. Maar nu groeit onder hen de ontevredenheid over zijn sociale beleid en het voortduren van de oorlog in Irak.

Barack Obama speelt hierop in door zich op de katholieken te richten. Een speciaal team traint katholieken om hun steun voor Obama uit te leggen aan vrienden en buren. Vooraanstaande katholieken voeren campagne voor Obama in staten die de doorslag kunnen geven bij de verkiezingen. In tegenstelling tot Bush richt de republikeinse kandidaat John McCain zich niet speciaal tot de katholieken. Of hem dit het presidentschap gaan kosten, zal in november blijken.

zondag 13 juli 2008

Op 27 juni werd Raymond Leo Burke (59) benoemd tot prefect van het Hoogste Gerechtshof van de Apostolische Signatuur, de hoogste rechtbank van het Vaticaan. De Amerikaanse journalist John. L. Allen jr. boorde zijn contacten in Rome aan om meer te weten te komen over deze ‘vriendelijke’ en ‘betrouwbare’ jezuïet en schreef erover in zijn column.

maandag 7 juli 2008

De kleren van de paus

Volgens de Zwitserse theoloog Hans Küng wantrouwen veel protestanten paus Benedictus XVI omdat hij kleding draagt uit de tijd van paus Leo X (1475-1521). Dat heeft hij volgens het persbureau Kipa geschreven in de Süddeutsche Zeitung. Leo X was een levensgenieter die voor zijn opvolger een lege schatkist achterliet. Bovendien nam hij de bezwaren van Luther tegen de misstanden in de Kerk niet serieus, waardoor hij mede verantwoordelijk is voor de breuk tussen de lutheranen en de rooms-katholieke kerk.

Dat Benedictus verschijnt in “ijdele, kostbaar nagemaakte liturgische gewaden” zou veel protestanten in hun sceptische houding tegenover de paus bevestigd hebben, schrijft Küng. Hij heeft ook bezwaar tegen zijn vasthouden aan het celibaat en aan het verbod van het gebruik van voorbehoedsmiddelen. Volgens Küng is er tijdens het pontificaat van Benedictus helemaal niets veranderd, behalve “een late schuldbekentenis voor de ontelbare gevallen van pedofilie onder katholieke priesters”.

Küng was net als de paus hoogleraar aan de universiteit van Tübingen. Hij verloor zijn aanstelling omdat hij het dogma van de pauselijke onfeilbaarheid niet aanvaardde. Drie jaar geleden deed Benedictus een opzienbarende stap door zijn vroegere collega uit te nodigen voor een gesprek, dat vier uur duurde.

Ondanks het gesprek met Benedictus is Küng een onvervaard criticus van de kerk gebleven. Het is wel de vraag of hij wat de kleding van de paus betreft niet de plank misslaat. De Heilige Vader veroorzaakte met kerstmis 2005 nogal wat opschudding door met een muts te verschijnen die lijkt op die van de kerstman. Het bleek echter een camauro te zijn; een pauselijk hoofddeksel dat sinds de tijd van paus Johannes XXIII (†1963) in onbruik was geraakt.

Zo heeft Benedictus wel meer traditionele kledij opnieuw geïntroduceerd. Zie hierover bijvoorbeeld:

http://katholiek.web-log.nl/katholiek/rituelen_symbolen/index.html

Er moet wel een reden zijn voor al deze veranderingen in de pauselijke kledij, maar ik denk niet dat Benedictus hierbij Leo X als ideaal voor ogen heeft. Leo X wees elke dialoog met Luther af. Benedictus daarentegen gaat in september met een aantal van zijn oud-studenten het werk van Luther bestuderen om er de waardevolle elementen uit te halen. Misschien moet hij Küng maar weer eens uitnodigen.

donderdag 3 juli 2008

Extra subsidie voor kerken

Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat er vijftig miljoen euro extra wordt besteed aan het restaureren van monumenten. Het gaat daarbij onder meer om de volgende kerken:

de r.k. Bavokathedraal in Haarlem
de Remonstrantse Kerk in Rotterdam
de Bedevaartskerk in Brielle
de Pieterskerk in Leiden
de NH Kerk in Groede (Zeeland)
de OLV Kerk in Roosendaal
de St. Gummaruskerk in Wagenberg (Noord-Brabant)
de St. Petrus Kerk in Vught
de r.k. Barbarakerk in Nieuwegein
de Eusebius in Arnhem
Heilig Landstichting
de Lambertuskerk in Maastricht
en de
Sint Gertrudis in Workum

woensdag 2 juli 2008

Kerkelijk erfgoed LImburg

Vandaag werd bekend dat de provincie Limburg een half miljoen extra geeft voor de herbestemming van kloosters.

In het beleidskader kerken, kloosters en andere religieuze gebouwen dat op 1 juli werd vastgesteld door GS van Limburg staat een opvallende passage:

Over de periode 1980 t/m 2007 is 18 miljoen aan provinciale middelen voor instandhouding van kerken uitgegeven. Door dit beleid wordt het al mogelijk gemaakt dat kerken zolang mogelijk hun religieuze functie houden.


Het lijkt er dus op dat de provincie Limburg het mede mogelijk maakt dat kerken open blijven.

dinsdag 1 juli 2008

Nederland missiegebied

Op 29 juni was het honderd jaar geleden dat Nederland ophield missiegebied te zijn van de rooms-katholieke kerk. Toen verscheen de ‘apostolische constitutie’ Sapienti consilio. Dit document gaat eigenlijk over de reorganisatie van de Romeinse curie. Nederland - en ook de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Ierland en Luxemburg - werden bijna terloops van hun missiestatus bevrijd. Het is meer een vaststelling van een feit dat al lang bestond dan een mijlpaal in de geschiedenis van de Nederlandse kerk. Het herstel van de bisschoppelijke hiërarchie in 1853 was veel belangrijker.